mandag 4. september 2017

#denfølelsen – når det fremmede er i ditt eget hjem

Denne helga innså jeg at min tenåringssønn og jeg har vokst opp i to forskjellige verdener, selv om vi har vokst opp i den samme bygda «ute på bondelandet». I den bygdeverdenen jeg vokste opp i, fantes det kun mennesker med samme hudfarge som meg selv, alle i bygda hadde norske navn og etternavn og prata samme dialekt. Gutter kledde seg i jeans og skinnjakke og likte jenter, mens jentene kledde seg i kjole eller skjørt og likte gutter. På fritida spilte gutta fotball, kjørte traktor og moped og jobba hjemme på gården, mens jentene spilte piano eller sang i koret og hjalp mora si med husarbeidet.

Selv om det er den samme bygda, har sønnen min vokst opp i en annen verden der jenter går i de klærne de ønsker, løfter vekter, driver med surfing og jobber som mekanikere og slaktere, mens han og kompisene… vel, noen ting har kanskje ikke endra seg. Eller?

Jo, noe har endra seg. Det forstår jeg etter denne helga.


Sønnen min hadde vært med noen kompiser på ei av de lokale strendene og skulle bare hjemom for å skifte klær før han skulle ut igjen for kvelden. Jeg forstod at det var en fest eller noe lignende på gang ut fra praten mellom ham og kompisen som var med ham. Praten gikk livlig for seg kunne jeg høre inne fra rommet hans, selv om både dør og vinduer var lukka. De smilte begge to bredt da de kom ut av rommet, og ensa knapt meg til tross for at jeg stod like ved ytterdøra da de gikk ut.

Ei stund etter at de hadde forlatt huset, ropte dattera mi (som er noen år yngre enn min sønn) på meg. Hun hadde tilfeldigvis vært inn på brorens rom og kommet til å snoke litt rundt. Lettere forvirra lurte hun på hvorfor broren hadde mora sin badedrakt liggende under senga (mora og jeg bor ikke sammen lenger). Også jeg var noe forvirra. Hva skulle en 15 år gammel gutt med mora sin badedrakt, og hvorfor lå den under senga hans?

Jeg ringte til min ekskone og ba henne komme; jeg følte vi trengte å prate sammen. Mens jeg prata med henne i telefonen, benytta tydeligvis den nysgjerrige lillesøstera muligheten til å rote litt rundt i skapet til storebror. Ettersom lydnivået hennes ble ganske høyt, ble jeg nødt for å avslutte telefonsamtalen. Ekskona var i alle fall på vei hit, mens jeg var på vei til min sønns soverom. Der hadde rakkerjenta dratt ut alle klærne i brorens skap, og så temmelig sjokkert ut over funnene hun hadde gjort av 3-4 klesplagg hun tydeligvis ikke hadde regna med å finne i garderoben til en tenåringsgutt.

Hun var ikke alene om å synes at dette var uventa. Etter hvert var det også to nokså overraska foreldre som kunne fastslå at de uventa klærne ikke tilhørte verken mor, far eller lillesøster, selv om jeg først mistenkte at også disse plaggene kom fra moras klesskap.

Da det – på toppen av det hele – falt ut et bilde fra det ene plagget, forstod jeg at sønnen min og jeg var produkt av to helt ulike verdener. På bildet kunne vi se sønnen vår sammen med kompisen fra tidligere, og det gikk tydelig fram at de er mer enn bare venner.

Vi ble enige om at vi sammen skal ta en prat med gutten vår. Selv om barna skal være hos mora den neste uka, bestemte vi at jentungen skal være hos meg og gutten hos mor slik at ikke jenta forsnakker seg og setter storebror i en uventa og potensielt ukomfortabel situasjon.

Jeg lurer bare på hva jeg skal si. Og hvordan.
Hva skal man si til sin 15 år gamle sønn som liker gutter og bruker dameklær? Hva kan man si for å unngå at dette går galt?

Far er – mildt sagt – nervøs for hvordan dette skal ende…

53 kommentarer:

  1. Du kan si det er helt greit men at han burde sakt det til deg før.
    Det er greit at han liker gutter.
    Det er greit fordi det er lov å bestemme selv hva du vil være og hvem du liker.

    SvarSlett
  2. Jeg synes gutten skal få gå med de klærne han vil selv. Ingen skal kunne få bestemme hva andre skal ha på seg. Å være homofil er også helt greit, fordi alle skal få lov å være seg selv. Hvis han føler seg som en jente, skal han få lov å føle seg som en jente. Jeg synes du burde si til han at det er helt greit å være homofil, og kle seg i jenteklær.

    SvarSlett
  3. Du kan si at du støtter han hvis han har problemer med å snakke med dere.

    SvarSlett
  4. Du kan si at det er helt greit. Det er ikke noe og være redd eller sint for. Nå til dags er det normalt og respektert at noen er "født i feil kropp". Du burde snakke med ham og prøve å forstå han.

    SvarSlett
    Svar
    1. Og i tillegg vil jeg si at det er ikke noe å være redd å snakke om fordi vis han ser eller opplever at du er i tvil kommer han til og bli usikker om du er med ham eller ikke. Så jeg mener at du bør snakke ham rolig. Du kan si at du respekterer ham. Eller vis du ikke er enig med ham ikke bare si det rett ut, ta det steg for steg. Si at han skal være litt forsiktig når han ikke er i huset.
      -Ivan

      Slett
  5. Det er greit å gå med de klærne du vil fordi ingen kan bestemme hva du skal ha på deg

    SvarSlett
  6. jeg mener at du og ekskona burde sette dere ned og si at dere var å rota i skapet og si at vis det er det du vil så er det geit og vi stopper deg ikke fra å være den du er. og du burde få være hvem du er.Eller bare vent til han sier det selv til han er klar til å snakke.

    SvarSlett
  7. Jeg syns at foreldrene burde sagt det til han fordi viss jeg var gutten ville jeg ikke sagt det sjøl men jeg hadde sagt det viss noen spurte meg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan være noe negativt med at de sier det direkte til han, men hvis jeg hadde vært gutten, hadde jeg ønsket at de sa det til meg hvis de visste det

      Slett
  8. Det er greit å være homo, Du skal kunne ta dine egne valg bestemme over deg selv ingen andre skal bestemme over deg, Du har rett til å ta egne valg, Så lenge den du liker er med på det er det greit.

    SvarSlett
  9. Men det er jo greit å gå i hvilken som helt klær man bare vil.

    SvarSlett
  10. Du bør bruke litt tid kanskje måneder og lirker det inn litt etter litt. Kanskje gå inn på romme og finne noen klær til hann hvis han skal i bursdag, og tilfeldigvis finne de klærne og spør hva det er for noen klær. Jeg tror det er lurt og lirke det inn sånn at det ikke kommer for brått på at du fant de klærne og finner ut at han liker vennen mer enn en venn, kanskje si at dere ikke snakker om det med en gang at dere heller snakker sammen senere.
    Petter

    SvarSlett
    Svar
    1. Denne kommentaren har blitt fjernet av forfatteren.

      Slett
    2. jeg liker svaet ditt fordi du synets det er ok å gå med de klærne du vil

      Slett
  11. Du bør ikke være i tvil, bare spør hvorfor og si at du ikke er imot homofili. Si at homofili er greit fordi det er ikke verre det er bare annerledes. Det skal også være greit å bruke dameklær fordi han skal få bestemme selv.

    Lars

    SvarSlett
  12. Magnus R: Du må ta en prat og si at det er ikke farlig å snakke med deg, og at du sier at du ikke blir sint. Så kan du kanskje spørre han om det er en spesiell grunn til at han går i dame klær. Jeg mener det er han som skal bestemmer om han vil gå med dame klær eller ikke. Fordi når man er 15 år så synes jeg at vi ungdommer må få bestemme selv hva vi vil kle oss i. Alle er forskjellige og han må få være den han er. Du kan ikke ta hans personlighet og hva han føler.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er enig med det du sier om at ungdommer skal få lov å bestemme selv. Fordi jeg synes det er galt at noen andre skal bestemme hva du skal få lov å gå med.

      Slett
  13. Du kan si at du hadde ryddet på rommet hans og fant et bilde av han og en av «kompisene» hans var litt mer enn kompiser, og at du forstår at det er vanskelig for ham og komme til deg med det. Det er ikke noe gale å like gutter eller gå i «jenteklær».

    SvarSlett
  14. Mange foreldre er i tvil i situasjoner som dette. Men jeg mener at sønnen din kan være homo eller kle seg i jenteklær vis han føler seg lykkelig.

    SvarSlett
  15. Det er ingen ting galt med å være homofil, det er bare annerledes. Det er lov å velge hva du selv liker og tenker. Det er også lov å bruke dameklær fordi han skal få bestemme hva selv skal gå med

    SvarSlett
  16. spør han om det, og fortell han at uansett hva han svarer,så er det riktig. Jeg ville ikke ha snakket om det som noe veldig stort. Legg det frem som om dette er noe vanlig for deg. Noe det absolutt ikke er, men "play it cool". Om ting blir for seriøse synes jeg ofte at det blir vanskelig og snakke om det som noe normalt, men om man bringer humor inn i samtalen blir det lettere og være ærlig. Gjør det klart for han at dette ikke er noe teit/rart, og at du kun ville være glad på hans vegne om dette stemmer. La han fortelle hva som er situasjonen. Ikke bare slå fast at han er homofil eller at han transer, fordi du ikke vet noe mer en det du har sett selv. Jeg ville også prøvd og fortelle han at du synes det var dumt at dette kom frem i lyset på den måten. Ikke fordi du ble skuffet over at han ikke sa det uoppfordret av seg selv, men fordi du har rotet i hans private liv, og at det ikke var meningen. Informer han om at lillesøsteren også vet om dette og at om hun spør, kan det være lurt om forklare det for henne på en ærlig måte.

    -Kristina

    SvarSlett
  17. jeg synes at du kunne si "du vet at hvis det er noe så kan du bare snakke med meg og mamma" men ikke vær frampå han la han komme til deg ikke press eller stress :)

    SvarSlett
  18. Det er ikke galt å bruke dameklær og å like andre gutter. Og det bør far si til ham slik at han ikke føler han må skjule det for familien og andre. Du kan si til ham at du vet det og at du syntes det er helt greit(om du synes det da). Det er kanskje ikke nødvendig å fortelle hvordan dere fant ut av det hvis ikke han spør selv. Da bør du si det rett ut. Om gutten vil si det til andre enn dere i familien bør det være opp til ham. Om han ikke vil det må kanskje lillesøstera stoppes før hun snakker til alle om storebroren. Dere må i hvert fall ikke bli sinte fordi alle er forskjellige. Om dere velger å ikke si det til ham kan gutten føle at han må fortsette å skjule dette for dere. Han må da være og oppføre seg annerledes en den han egentlig er i nærheten av dere og det er dumt at han ikke kan være seg selv. Så jeg mener far burde ta det med gutten og si at han synes det er helt greit.

    -Magnus

    SvarSlett
  19. Du kan si at det er greit å liker motsatt skjønn
    Han har lov å kle seg i hva klær han vil
    Si at hvis han lurer på noe så er du her for han
    Chris

    SvarSlett
  20. jeg synes at du kunne si "du vet at hvis det er noe så kan du bare snakke med meg og mamma" men ikke vær frampå han la han komme til deg ikke press eller stress :)

    SvarSlett
  21. Jeg syntes at du skal si til han at du er der hvis han har problemer, kan han snakke med deg. Han er kanskje redd for å si det til familien sin. Kanskje han trenger hjelp. Du burde hjelpe han og støtte han på uansett hva han gjør med livet sitt. Jeg syntes at det er koselig at han faktisk har klart å være seg selv foran vennene sine. Noen ville kanskje vært helt uenige, fordi de mener at sønnen din kan bli alene. Kanskje de er redde for hva andre skulle tenke om sønnen sin og han kunne ha blitt utsatt for mobbing.

    - Sandra

    SvarSlett
  22. Jeg synes at du skal si at det er helt greit å være homofil og å gå i dameklær, det er ingenting galt ved å være annerledes. Si at dere er der hvis han vil snakke, men ikke press ham. Han burde få velge selv, og prøv å ikke gjøre noe stort ut av det, da kan det fort føles veldig rart.

    SvarSlett
  23. Han må få være hvordan han vil, for ingen kan bestemme over han. Du burde ikke si noe til han, men vente til han sier noe til deg. Hva vil han si hvis han finner ut at du og nysgjerrige lillesøster har sett gjennom skapet hans?
    Jeg er enig med Selina, for hun har noen gode poeng; ikke press han, ikke gjør noe stort ut av det, for da blir det rart osv.

    SvarSlett
  24. Jeg syntes du skal akseptere at gutten din skiller seg ut fra andre ungdomsgutter. Du kan kanskje spille som om dette er helt greit for deg (hvis det ikke er) og det er lurt å si til han at du støtter og elsker han selv om han er litt ``annerledes``. Jeg syntes du burde snakke med han veldig åpent og som om dette her er helt vanlig. Spør han om det kan være andre ting som er ``annerledes`` det kan jo være at han ikke bare er homo eller transseksuell. Tenk hva hadde du gjort hvis du følte deg ``annerledes``, du kunne jo trengt støtte og noen å snakke med. Det er lurt og snakke med lillesøstera, og fortelle henne litt om dette. Hadde også vert lurt å si til henne at du ikke trenger å gjøre dette til en stor sak og at dette er helt normalt. Jeg syntes du burde fortelle han at lillesøsteren snoket i tingen hans, kanskje han kommer til å bli litt sur på henne men det er best at han vet sannheten om hvordan dere fant ut om dette. Angående det om at han liker å gå i dameklær kan du jo spørre hvorfor, spør han på en måte som gjør at han syntes det er komfortabelt å snakke om hvorfor han liker å gå i dameklær. Det syntes jeg også er helt greit, vi har jo kommet i året 2017 som jeg syntes burde være greit å gå i dameklær. Selvfølgelig kan noen være imot dette (inkludert deg) men jeg syntes at alle burde få velge hva slags klær man skal ha på seg. Alle burde få lovt til å gå i klær de føler seg fine i. Jeg syntes også at han kanskje burde få litt privat liv og ikke gå rundt å snoke i rommet og tingene hans.
    - Stina

    SvarSlett