søndag 14. februar 2016

Kjære foreldre – drit i morsdag og farsdag!

På selveste morsdagen skriver jeg altså at mødre skal drite i morsdagen. Da er det fort gjort å falle for fristelsen å ”tenke sitt” om meg – at jeg ikke er glad i mora mi, at jeg er en egoist som ikke bryr meg om andre, at jeg sier det for å slippe å gi en gave etc.
Ingen av dem kunne vært lenger fra sannheten.

Jeg setter både min mor og min far høyt, og holder virkelig av dem. De har utstyrt meg med så mye ballast gjennom oppveksten, at jeg har blitt det mennesket jeg i dag er. Jeg ser på meg selv som temmelig vellykka. Jeg har ”landa med begge bein (godt planta på bakken)”. Jeg klarer meg. Jeg er i stand til å vise mine barn kjærlighet og omsorg, og – til tross for et havarert ekteskap – klarer mora deres og jeg å omgås på en ryddig og anstendig måte. Vi bryr oss fremdeles om hverandre.
Dette skal mine foreldre ha fortjeneste for. Selv om også deres ekteskap havarerte på grunn av en tillit som etter hvert fullstendig forsvant gjennom ulike former for utroskap, klarte de likevel å forme og danne meg såpass at de satte meg i stand til å reflektere over det som skjer rundt meg, fatte egne beslutninger og hente lærdom gjennom egne erfaringer.

Kjære foreldre – jeg ber dere drite i morsdagen og farsdagen. Det har dere hver dag. Vi er deres barn hver eneste dag. Vi slutter aldri å være noens barn; noens datter eller sønn.
Vi kommer alltid til å sette dere på en pidestall, uavhengig av hvor snille, slemme, strenge, ettergivende, trygge, utrygge, stabile og ustabile dere har vært og er. For vi har ingenting annet å falle tilbake på. Dere er de aller mest signifikante voksenpersonene vi har.
Gi oss bare deres aksept, gi oss deres velsignelse til å bli oss selv og ikke et bilde dere har i hodene deres av hvordan dere mener vi skal være. La oss bli oss selv!
Da skal du se at du kommer til å oppleve en morsdags- og farsdagsfest hver eneste dag.

Kjære mor. Kjære far. Jeg elsker dere mer enn dere aner. Jeg er så ufattelig glad for at det ble akkurat dere. Jeg er så ubeskrivelig glad for at dere har latt meg få bli meg.

Ha en fantastisk søndag. Ha en fantastisk dag hver dag! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar