mandag 3. juli 2017

Avslutning av livet - ikke feigt og egoistisk!

Selvmord. Selvdrap. Unødvendig harde ord for noe som ikke nødvendigvis er så fælt. For den som utfører det. Hva med å se det fra den som velger å avslutte livet si side? Jeg tror nemlig ikke det er så veldig konstruktivt å se alt fra sitt eget perspektiv og konkludere om alt ut fra egne forutsetninger.

For hvilke forutsetninger har du faktisk til å forstå hvorfor noen velger å avslutte livet sitt når du sliter med å akseptere at å ende sitt eget liv er – for den som gjør det – ei løsning sidestilt med alle de andre alternativene? Ingen forståelse kan komme om du ikke først aksepterer at andres løsninger kan være minst like gode som dine egne.

Min gode venn Walter valgte å avslutte livet sitt. Han begikk ikke selvmord og han utførte ikke et selvdrap. Han avslutta sitt eget liv. Hans liv. Hans beslutning. Hans avslutning. Det er naturligvis lett for deg å fordømme hans valg som feigt og egoistisk. Feigt fordi han ikke tok mot til seg og kjempa mot, vil du nok si. Egoistisk fordi han tenkte kun på seg selv og sine omgivelser, de pårørende, vil du nok si. . Lette argument å ty til og aldeles, fullstendig feil, vil jeg si.

Jeg vet nemlig hvor enormt Walter kjempa. Jeg kjenner hans forhistorie. Om jeg kjente hele, vet jeg ikke. Han fortalte nå i alle fall veldig mye av den. Om noen påstår at Walter var feig, er det – for meg – noe av det mest provoserende jeg kan høre. Walter var det motsatte av feig. Han var tøff og modig. Han gjorde alt som stod i hans makt for at forhistorien og konsekvensene av forhistorien ikke skulle styre ham og hans liv og livsførsel. Han søkte hjelp. Han fikk seg selv innlagt. Han prøvde på ny og på ny. Han var åpen med oss som var rundt ham. Vi hjalp. Vi hjalp så godt det lot seg gjøre. Vi hjalp med det som stod i vår makt å hjelpe med.
Walter var sliten. Walter hadde prøvd alle alternativ som var mulige å prøve. Alle måter velferdsstaten og systemet kan bidra med hjelp på hadde han brukt. Det kommer fram av hans siste hilsen – hans testamente. Her sier han også hvor takknemlig han var for all støtten og hjelpen han fikk fra venner og kolleger og andre pårørende. Smerten hans lå i at han aldri fikk anledning til å oppsøke kilden til problemet – foreldrene. De døde da han var ung. Han fikk aldri tid og anledning til å konfrontere dem med det de mest av alt ikke hadde gjort.
Han opplevde aldri aksept fra dem. Hva det gjør med et menneskesinn – spesielt et barns sinn – å oppleve at ens egne foreldre ikke aksepterer sitt eget og eneste barn slik det er.
Smerten mestra han stadig bedre, forteller han, men det siste tilbakeslaget ble for hardt. Det ble for vanskelig å reise seg etterpå. Han hadde falt for dypt.
Venner og pårørende hadde gjort alt for ham, følte han, så han kunne ikke laste oss og han følte det var feil å utsette oss for «nok en runde med krisepsykologi», slik han omtalte det. Han klandra ei heller systemet, som han var meget fornøyd med og som han alltid berømma for å være fabelaktige. Dette var simpelthen bare en kamp han tapte.
Walter så på avslutning av livet som ei bedre løsning enn å fortsette i smerten, enn å begynne med tunge medisiner og alle andre utprøvde og ikke-utprøvde alternativ.
Så feig? Så langt i fra. Tapper, modig, tøff. Dét var Walter.

Og egoistisk? Aldri Walter. En mer generøs, omtenksom og inkluderende person skal du lete lenge etter. Han var hele tida åpen om smerten sin, om sårene fra barndommen, om kampen mot skyggen fra fortida, om krigen mot de destruktive kreftene i ham. Hans livsførsel var aldri til skade for noen, han brukte aldri tvang, han handla alltid med hensyn til andres beste. Egeninteresse brydde han seg ikke om, annet enn når han var alene og kunne leve ut sin smale smak innen musikk, mat, drikke, litteratur og sigarer uten å være til bry for noen, uten å frykte at han skulle bli oppfatta som å være for opptatt av seg selv. Han sa alltid at vi kunne oppføre oss som hjemme hos ham, fordi han tidsnok fikk tid til å «dyrke sin smalhet», som han sa det. Han ville bare gjøre det han kunne for at vi rundt ham hadde det fint, og at vi trivdes og koste oss rundt ham.
Han visste at venner, kolleger og andre pårørende brydde seg. Han visste at vi forstod. Fordi vi aksepterte ham slik han var. Vi kjente historien, forhistorien. VI forstod valgene hans, kommunikasjonen hans, handlingene hans. Vi forstod hva han valgte å gjøre og ikke gjøre, og hvorfor. Vi fokuserte på alt det fantastiske ved ham, alle styrkene. Det verdsatte han mer enn han – helt til det siste – klarte å sette ord på.
Walter sa selv i sitt testamente at mange nok vil tenke på ham som egoistisk. Han forstod hvorfor, selv om han mente det var feil. Han visste at vi som stod ham nært aldri tenkte på det som egoistisk, fordi – sagt med hans egne ord – han visste at «vi aksepterte at og forstod hvorfor han uten problem kunne forlate sin egen fest og komme tilbake timer senere uten at noen merka det.» Om det var hans egen fest eller hans eget liv – poenget er at for ham var det viktigere at andre hadde det fint til tross for hans fravær enn at vi ikke hadde det fint på grunn av hans nærvær.
Så i stedet for at han skulle holde seg i live og oppleve at han ødela feststemninga, valgte han å forlate festen for at vi som fortsatt er der ikke skal få ødelagt stemninga.

For meg er det ikke egoistisk. For vi holder minnet om Walter levende. Den sterke, tøffe, modige, tapre Walter. Han som satte trivsel først. Han som satte åpenhet og aksept høyest. Han som klarte å føre alle rundt ham sammen og «lime oss i hop» bare ved å være den livsbejaende, positive personen han var.

Så hvem er du til å dømme andres valg i deres krig mot seg selv? Hvem er du til å bestemme at det Walter gjorde var et mord, et drap? Hvem er du til å kategorisere min kjæreste bestevenn som feig og egoistisk?
Jeg vil påstå at de som stempler dem som velger å avslutte livet sitt som feige og egoistiske er de som faktisk er feige og egoistiske. For de tenker bare på sin egen smerte. De tenker bare på sin egen vonde samvittighet fordi de vet at de var for feige og for svake til å være der da noen som nå er borte trengte dem som mest. De projiserer sitt sinne mot seg selv og sin unnvikelse og sitt fravær mot noen som har kjempa en ekstremt hard kamp mot seg selv. Ja, kanskje de har følt at de har kjempa mer mot andre og deres manglende aksept enn de har kjempa mot seg selv.
Og tapt.

Walter – kjære sterke, rause Walter. Du lever alltid i hjertet mitt og du kommer alltid til å stå som en bauta i min historie. En bauta som minner meg på hva det vil si å være menneske, som minner meg på hva et liv er og hva et liv er verdt.
Du har lært meg at alle alternativ er likeverdige, og at det til syvende og sist er en selv som er sjef i og over eget liv. Du har vist meg hva styrke er, og du har – mest av alt – fått meg til å innse at jeg må starte med meg selv og min måte å møte andre mennesker på, fordi ingen vet hvilke kamper de vi møter står i. Du har, gjennom ditt valg, endra mitt forhold til mine egne barn drastisk – i positiv retning.

Så. Hva har du, kjære leser, gjort i dag for å utgjøre en positiv forskjell i noens livskamp?



Med dette avslutter jeg et kapittel i mitt liv – kapittelet om livets avslutning. Den kommer når den kommer, enten det er jeg eller ytre omstendigheter som griper inn.
Jeg vil leve. Jeg vil akseptere og forstå. Jeg vil gi kjærlighet. Elske.

Om jeg så bare er et mikroskopisk puff i positiv retning i noens liv, er det langt bedre enn å leve et liv i kamp i  sitt eget livs kvikksand.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar